بچه های ورودی 81 دامپزشکی اهواز
این پستی که  میخوام بزارم در دو قسمت هست که بخش اولشو فخرالدین زحمت تهیشو تقبل کردن و من با اجازه ایشون این مطلبو میزارم. این مقاله به تفسیر شخصیتی به نام لیلیت میپردازه که قسمت اول دید فمنیستی داره اما قسمت دوم آن به روی دیگر سکه توجه رو معطوف کرده



به تصویر نگاه کنید. این تصویر بخشی از کارت «عشاق» مجموعه تارو (یا تاروت) طراحی کراولی است. این کارت نماینده عشق است و در اکثر طراحی ها تصویر آدم، حوا و مار فریبکار روی آن طراحی می شود. اینجا با دو زن روبرو هستیم. به نظر می‌رسد که کراولی متخصص اسطوره‌های باستان از تصویر دو زن استفاده کرده است : یکی روشن و یکی تیره. یکی با موهای بلند و یکی با موهای کوتاه. یکی اغواگر مردان و یکی دارای استقلال شخصیت.
نفر سمت راست را همه می شناسیم : حوا که با پوست روشن و بدون لکه، نقش مثبت را در افسانه های امروز ما بازی می کند. اما نفر دوم تقریبا برای همه ما ناآشنا است چرا که در طول تاریخ آرام آرام از کتاب های مذهبی حذف شده و حتی در دوره‌های بعد به عنوان یک شخصیت منفی نیز به مردم شناسانده شده. می دانید این زن کیست ؟ باور بکنید یا نه، زن اول حضرت آدم است؛ لیلیت
بر اساس اسطوره‌های بسیار قدیمی (مثلا سومری) و بعدها بر اساس عهد عتیق، کتاب پیدایش (Genesis 1:27) خداوند اولین انسان را به شکل موجودی دوگانه، هم زن و هم مرد، آفرید «خداوند انسان را به شکل خود آفرید، وی را به شکل خدا آفرید؛ او را زن و مرد آفرید». این مساله را آریستوفان نیز تکرار کرده است. خداوند موجودی هم زن و هم مرد آفرید و بعد با شمشیر - که در تصویر نیز قابل مشاهده است - این بدن را به دو قسمت زن و مرد تقسیم کرد - و به همین دلیل زن و مرد دائما در جستجوی یکدیگر هستند-. بر اساس این اسطوره، لیلت اولین همسر آدم بود. لیلیت همزمان با آدم آفریده شده بود و منبع خلقت وی با آدم تفاوتی نداشت پس با وی احساس برابری می کرد و هرگز به آدم اجازه نداد تا وی را - به خاطر زن بودن - مورد تحقیر قرار دهد. شرط لیلیت در همبستری، رضایت طرفین بود. به گفته کتاب The Alphabet of Ben-Sira (نویسنده ناشناس، بین قرن 8 تا 11) «لیلیت گفت "من زیر تو نخواهم خوابید" و آدم گفت "من نیز پایین تو قرار نخواهم گرفت و تنها بالای تو خواهم بود. چرا که تو تنها برای موقعیت مادون مناسبی در حالی که من در موقعیت برتر قرار دارم."» به همین دلیل، لیلیت آدم را ترک کرد و در دریای سرخ، سکنی گرفت. آدم به خداوند شکایت برد و خداوند پس از اینکه نتوانست لیلیت را به بازگشت متقاعد کند، حوای اغواگر و مطیع را از دنده چپ آدم برای تمتع وی خلق کرد. 
بعد از این ماجرا اطلاعات چندانی از لیلیت در دست نیست چرا که سیستم پدرسالار، استقلال او را به رسمیت نشناخت و عملا او را از تاریخ و کتاب‌های رسمی حذف نمود و هر جا که به او اشاره شد، وی را شخصیتی شریر با بدنی شیطان مانند نشان دادند که بدون رعایت «اخلاقیات» مشغول به فساد کشاندن جهان است. در بسیاری نقاشی های مذهبی، ماری که حوا را به خوردن سیب سوق داد، به شکل لیلیت تصویر شده است (مثلا در نقاشی کلیسای نوتردام پاریس http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/Lilith/ael15.html در نقاشی وسوسه و هبوط اثر میکل آنژ http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/Lilith/miche06l.html و نقاشی کرباس تیتیان به نام هبوط انسان http://ccat.sas.upenn.edu/~humm/Topics/Lilith/ael03.html).همچنین در باورهای عامه مسحیان و یهودیان، لیلیت عامل سندروم مرگ ناگهانی نوزادان است چرا که دربرابر انتقام خداوند از وی (کشتن فرزندان اش) تصمیم گرفته است تا فرزندان آدم - بخصوص پسرها - را ربوده، بکشد. سنت یک شب محافظت از طفل در باورهای یهودی، در همین مساله ریشه دارد. اما لعن و نفرین نظام پدرسالار به لیلیت مستقل به اینجا متوقف نشده، کتاب عهد عتیق، اشعیا:34:14 او را از زمره شیاطین خوانده اند و حتی باورهای مدرن‌تر او را فریب دهنده مردان و عامل محتلم شدن آن‌ها در خواب شناخته اند و برای جلوگیری از این امر، اورادی هم تنظیم کرده اند بدون اطلاع از اینکه دلیل اولیه جدایی آدم و لیلیت، خواسته لیلیت مبتنی بر همسانی در رابطه جنسی بوده است. 
چهره واقعی لیلیت در تاریخ حذف شده چرا که مطابق خواست مردان نبوده. لیلیت با حوای موبلند، روشن،‌ ظاهرا محجوب و از همه مهمتر مطیع و رام تفاوت بسیار داشته. و به همین دلیل از تاریخ حذف شده و حوا جایگزین وی شده است. شاید برایتان جالب باشد که این مجموعه کارت تارو، امروزه به یکی از مشهورترین و مورد علاقه‌ترین دست‌های حرفه‌ای جهان تبدیل شده است. کراولی با تصویر کردن لیلیت در کنار حوا، در ذهن ها سوال ایجاد کرد، لیلیت را شناساند و سانسور هزارساله را شکست داد
منبع: گاگودی
+ نوشته شده در  یکشنبه دوم فروردین ۱۳۸۸ساعت   توسط نویسنده چهارم | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
این وبلاگ رو برای حفظ ارتباط تمامی همکلاسی ها در ورودی 81 دامپزشکی اهواز، در هر نقطه و هر مکانی و اطلاع از وضعیت همدیگه با حمایت همه ی دوستان در مهر ماه 1387 شروع کردیم... فراز و نشیب زیاد بود ولی خدا رو شاکریم و راضی...از همه دوستای خوبمون که با بازدیداشون و با همکاریشون دلگرممون کردن متشکریم. مطالب رو متنوع و مطابق با علایق نویسنده ها انتخاب کرده و از همه ی نظرات و پیشنهادات استقبال می کنیم.
ورودی 81 دامپزشکی اهواز
ایمیل وبلاگ: ahvaz.vet81@gmail.com

پیوندهای روزانه
ARDENE expert age
مرکز اطلاع رسانی دامپزشکی ایران
خبرنامه دامپزشکان ایران زمین
انجمن جراحان دامپزشکی ایران
جامعه دامپزشکان ایران
سازمان نظام دامپزشکی
سازمان جهانی دامپزشکی
+ دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
دانشگاه شیراز
دانشگاه تهران
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
دی ۱۳۹۱
مهر ۱۳۹۱
اردیبهشت ۱۳۹۱
فروردین ۱۳۹۱
دی ۱۳۹۰
آبان ۱۳۹۰
شهریور ۱۳۹۰
مرداد ۱۳۹۰
خرداد ۱۳۹۰
اردیبهشت ۱۳۹۰
فروردین ۱۳۹۰
اسفند ۱۳۸۹
بهمن ۱۳۸۹
دی ۱۳۸۹
آذر ۱۳۸۹
آبان ۱۳۸۹
مهر ۱۳۸۹
شهریور ۱۳۸۹
خرداد ۱۳۸۹
اردیبهشت ۱۳۸۹
فروردین ۱۳۸۹
اسفند ۱۳۸۸
بهمن ۱۳۸۸
دی ۱۳۸۸
آذر ۱۳۸۸
آبان ۱۳۸۸
مهر ۱۳۸۸
شهریور ۱۳۸۸
مرداد ۱۳۸۸
تیر ۱۳۸۸
خرداد ۱۳۸۸
اردیبهشت ۱۳۸۸
فروردین ۱۳۸۸
اسفند ۱۳۸۷
بهمن ۱۳۸۷
دی ۱۳۸۷
آرشيو
آرشیو موضوعی
پیغام های شخصی
اخبار
ادبی
نظرسنجی
خاطرات
اندر احوال حیوانات
نویسندگان
نویسنده اول
نویسنده پنجم
نویسنده چهارم
نویسنده دوم
نویسنده سوم
پیوندها
عکس یادگاری ورودی 81 دامپزشکی اهواز
صدای دامپزشکی ایران
دست نوشته ها
وبلاگ دامپزشکی(بلاگفا)
وبلاگ دامپزشکی(میهن بلاگ)
+وبلاگ بچه های ورودی 84 دامپزشکی آزاد ارومیه
وبلاگ دانشجویان دامپزشکی شیراز
وبلاگ ورودی 83 دامپزشکی آزاد کرج
وبلاگ چینکا
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM



Click to video call me
  http://webvideocall.oovoo.com/callme/navid.moezi/295